Autogården

Om prosjektet

BYGGHERRE:
Vestenfjeldske Eiendom

TYPE:
Kontorbygg

OMFANG:
10700 m²

OPPDRAGSGIVER:
Laksevåg Elektro AS

BAUTEC SIN ROLLE

Prosjektering av automasjons system. Leveranse av romkontroll samt styring av tekniske anlegg. Alle system er
knyttet sammen i et moderne skjermsystem for styring og overvåking.

Faktaopplysninger prosjekt

Autogården ligger på Nygård, like ved Media City Bergen. Bygget har en sentral del av Bergens transporthistorie. På
1800- og begynnelsen av 1900-tallet holdt ridehusene og vognfabrikkene til i Nygårdsgaten, strategisk plassert like
ved krysset mot Lars Hilles gate. Før motorveien og spagettikrysset på Nygårdstangen var Nygårdsgaten og
tilstøtende Lars Hillesgate hovedinnfartsåren til Bergen Sentrum. Midt i krysset mellom gatene lå byens første
bilbutikk, like ved to bensinstasjoner. Automobilkompagniet av 1923 fristet forbikjørende bilister med nye Fordmodeller på utstilling med stor suksess. I 1962 utvidet Auto 23 utvidet lokalene sine til da de bygget om «Ridehuset» til Autogården etter tegninger fra arkitekt Helge Gjøvaag.

I dag ligger bygget fremdeles sentralt i bybildet mellom Media City Bergen og Realfagsbygget til Universitetet i
Bergen. Plasseringen er ideell for moderne bedrifter med aktive ansatte. Bybanestopp og Bergen Busstasjon i
umiddelbar nærhet er det enkelt å komme seg til og fra alle Bergens bydeler.

Bergen kommune flytter inn
I starten av 2019 samler Bergen kommune Bymiljøetaten og Plan- og bygningsetaten i Autogården. Etatene
samlokaliseres i ett pilotprosjekt i kommunens nye satsning på aktivitetsbaserte arbeidsplasser. Det er mye som skal
gjøres før den tid. Tidligere undervisningsareal i byggets øverste etasjer rives, og nye arbeidsplasser med tilhørende
multirom, møterom og sosiale soner skal bygges. Det blir også etablert ett flott kundemottak i 3. etasje med inngang
fra Johannes Bruns gate med tilhørende møteromssone.

Utvendig er vinduer byttet. Fasaden etterisolert og pusset i den orginale grønnfargen. Det karakteristiske neonskiltet
fra 1962 er rehabilitert, alle orginale elemter er bevart og nye neonrør er på plass.